Blog

Ποιο μέγεθος σχοινιού κάνει για το σκάφος μου

Οι πιο συχνές και εύλογες ερωτήσεις που ακούμε είναι: «έχω ένα σκάφος “x” μέτρα, τι πάχος σχοινί πρόσδεσης να πάρω» ή «Το καταμαράν lagoon “x”  τι σχοινί παίρνει» ή «έχω ένα ξύλινο σκάφος “x”  τόνους τι πριμάτσα να βάλω»

Όταν πρόκειται για την ασφάλεια και τη λειτουργικότητα του σκάφους σας, η σωστή επιλογή σχοινιού πρόσδεσης ή πριμάτσας όπως συνηθίζεται να λέγεται είναι κρίσιμη. Στην εμπορική ναυτιλία, η επιλογή σχοινιού καθορίζεται από διεθνείς οδηγίες το MEG4, που ορίζουν τις βέλτιστες πρακτικές. Τι συμβαίνει όμως με τα σκάφη αναψυχής;

Το πόσο καλό είναι ένα σχοινί μπορεί να φανεί άμεσα, μετά την πρώτη σεζόν. Το πόσο ανθεκτικό είναι ένα σχοινί μπορεί να φανεί στα χρόνια. Αλλά το αν η πριμάτσα είναι η σωστή για το συγκεκριμένο σκάφος, θα φανεί σε μια σπάνια και δύσκολη στιγμή όπου πραγματικά μπορεί να κριθεί η ασφάλεια του σκάφους ή ακόμα χειρότερα και των επιβαινόντων.

Το σχοινί που δε σπάει ποτέ

Αν σας ακούγεται υπερβολικό το ζήτημα ασφαλούς πρόσδεσης σκάφους σε μαρίνες και ρεμέτζα, σκεφτείτε σε ένα υποθετικό σενάριο, ότι τοποθετείτε το πιο ανθεκτικό σχοινί της αγοράς, για παράδειγμα το HALYA PRO με Vectran πυρήνα και όριο θραύσης ίσο με το συνολικό βάρος του σκάφους. Σε μια κακοκαιρία, που ο καιρός θα «μπεί» μέσα στην μαρίνα, υπάρχει κίνδυνος να μην αντέξουν το φορτίο τα κοτσανέλα και οι δέστρες του σκάφους. Σε μια τέτοια αποφράδα περίπτωση, το καλύτερο σχοινί της αγοράς που δε σπάει ποτέ, όντως θα αντέξει, αλλά θα κάνει μεγαλύτερη ζημιά, από ότι ένα πολυεστερικό σχοινί το οποίο θα κοβόταν.

Τι πριμάτσα έχω τώρα;

Η πιο συνηθισμένη, αλλά και η πιο επικίνδυνη λύση που ακολουθούν αρκετοί ιδιοκτήτες σκαφών είναι να αντικαταστούν τον παλαιό κάβο με ένα σχοινί ίδιου πάχους. Αν και αυτό ακούγεται το πιο λογικό και ασφαλές, στην πραγματικότητα έχει κινδύνους.

Αρχικά, αν δεν είναι κάποιος ο 1ος ιδιοκτήτης του σκάφους, δεν ξέρει αν ο προηγούμενος κάτοχος χρησιμοποιούσε για πριμάτσα ένα σχοινί που απλά περίσσευε.

Επιπλέον, αν η αγορά σχοινιού γίνει απομακρισμένα όπου δεν υπάρχει δείγμα σύγκρισης, παρατηρείται δυσκολία στο μέτρημα. Κάτι απόλυτα λογικό, αφού ένα σχοινί για να μετρηθεί σωστά απαιτεί παχύμετρο και να είναι ύπο τάση. Ένα χαλαρό σχοινί μπορεί να μετρηθεί έως και 40% παχύτερο από ότι όταν τεντώσει, οπότε αυτό ως διαδικασία καθιστά την μέτρηση πάχους ενός σχοινιού δύσκολη.

Τέλος, το υλικό του σχοινιού σε κάποιες περιπτώσεις δύσκολα αναγνωρίζεται με το μάτι. Φερ ’ειπείν το πολυεστερικό, το Nylon και το Σχοινί από πολυπροπυλένιο είναι εμφανισιακά αλλά και στην αφή πανομοιότυπα.

Αν δεν υπάρχει manual

Πολλοί κατασκευαστές σκαφών αναγράφουν στο manual του σκάφους τη διάμετρο των σχοινιών και το υλικό που πρέπει να χρησιμοποιείται.

Αν δεν υπάρχει όμως πρόσβαση σε manual, η επιλογή του σωστού σχοινιού εξαρτάται από διάφορους παράγοντες, όπως το μήκος ή το βάρος του σκάφους, οι συνθήκες χρήσης, καθώς και οι προδιαγραφές των υλικών.

Στο Cavo Yachting Equipment, προσφέρουμε μια πλήρη γκάμα σχοινιών πρόσδεσης υψηλής ποιότητας, ελληνικής κατασκευής από την KATRADIS (έτος ίδρυσης 1936), που καλύπτουν κάθε ανάγκη, από μικρές βάρκες έως σούπερ γιοτ.

Παράγοντες που Επηρεάζουν την Επιλογή Σχοινιού Πρόσδεσης

  1. Μήκος Σκάφους: Το μήκος του σκάφους προσδιορίζει κατά κάποιο τρόπο και το βάρος, αλλά και τα σημεία πρόσδεσης.
  2. Βάρος Σκάφους: Ένας πολύ σημαντικός παράγοντας.
  3. Συνθήκες Χρήσης: Εάν το σκάφος σας δένεται σε λιμάνι, όρμο, μαρίνα, ρεμέντζο με ισχυρούς ανέμους ή ρεύματα, απαιτούνται πιο ανθεκτικά σχοινιά.
  4. Υλικά Σχοινιού: Υλικά όπως πολυεστέρας, νάιλον και πολυπροπυλένιο έχουν διαφορετικές ιδιότητες αντοχής, ελαστικότητας και άνωσης.

Πίνακας Επιλογής Σχοινιού πρόσδεσης Σκάφους

katradis mooring rope suggestion chart

Επιλέξτε το Ιδανικό Σχοινί για το Σκάφος σας

Στο Cavo Yachting Equipment, κατανοούμε τις ανάγκες σας για εξοπλισμό σκαφών υψηλής ποιότητας. Τα σχοινιά μας, ο εξοπλισμός σκαφών μας, αλλά και τα αξεσουάρ σκαφών, μπορείτε να τα δείτε σε ένα από τα καταστήματά μας στον Πειραιά ή ηλεκτρονικά στο site μας.